Soalan 3 - Pengetahuan dan Kemahiran Bahasa
(30
markah)
Jawab semua soalan.
(a)
|
Tulis satu
ayat bagi tiap – tiap kata di bawah supaya jelas menunjukkan bahawa anda
faham akan perbezaan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh memberikan
imbuhan, menukarkan imbuhan, menjadikannya sebagai nama khas dan peribahasa.
|
(i)
|
sama-sama –
bersama-sama
|
|
(ii)
|
pandai-pandai – memandai-mandai
|
|
(iii)
|
main-main –
bermain-main
|
|
(6
markah)
|
|
(b)
|
Tukarkan cakap
pindah di bawah kepada cakap ajuk dengan mengekalkan maksudnya.
|
Hana bertanya
kepada Syiera mengapakah dia tidak lagi balik ke rumah walaupun sesi
persekolahan pada hari ini telah
tamat.Syiera memberitahu Hana bahawa wang yang diberi oleh ayahnya sudah
hilang.Hana bertanya lagi kepada Syiera berapakah jumlah wang yang hilang itu
dan apakah kegunaan wang itu.Syiera terus menjawab soalan Hana bahawa wang
yang diberi oleh ayahnya RM300 dan kegunaan wang itu adalah untuk membayar
yuran sekolah yang masih belum dijelaskan sebelum ini.Hana menasihatkan
Syiera supaya melaporkan hal ini kepada guru bertugas pada esok hari.Syiera
bersetuju dengan cadangan Hana dan mengucapkan terima kasih kepada Hana
kerana mencuba membantunya.
|
|
(6
markah)
|
Contoh Jawapan
Hana | : | Syiera, kenapa awak tidak balik lagi ke rumah? Bukankah sesi persekolahan hari ini dah tamat? | |
Syiera | : | Wang yang ayah saya beri dah hilang, Hana. | |
Hana | : | Berapa jumlahnya? Untuk apa wang itu? | |
Syiera | : | RM300. Saya nak bayar yuran sekolah yang masih belum saya jelaskan lagi. | |
Hana | : | Saya rasa, baik awak laporkan saja hal ini kepada guru bertugas esok. | |
Syiera | : | Betul kata awak. Terima kasih Hana sebab cuba bantu saya. |
(c)
|
Dalam ayat di
bawah terdapat dua kesalahan penggunaan ejaan dan imbuhan. Kenal pasti
kesalahan – kesalahan tersebut dan betulkan dengan menulis ayat itu semula
tanpa mengubah struktur dan maksud asalnya.
|
(i)
|
Menurut kajian
doktor, makanan ringan seperti mee goreng yang mengandung banyak kapur boleh
mendatangkan pelbagai jenis penyakit.
|
|
(ii)
|
Sahlin
Zulkifli bukan sahaja terkenal sebagai pemain bowling negara, bahkan beliau
turut disanjung kerana kejayaannya harumkan nama negara di persada
antarabangsa.
|
|
(iii)
|
Tuan pengetua
SMK. Pulau Bum Bum telah mempengerusi mesyuarat pada pagi ini dan dibantu
oleh Encik Jalil sebagai pencatit minit.
|
|
(6
markah)
|
|
(d)
|
Dalam ayat di
bawah terdapat kesalahan penggunaan kata atau istilah atau bahasa. Kenal
pasti kesalahan – kesalahan tersebut dan betulkan dengan menulis ayat itu
semula tanpa mengubah struktur dan maksud asalnya.
|
(i)
|
Sempena
pengisytiharan Hari Kemerdekaan yang ke-49, seluruh rakyat di negara ini
diminta supaya sama – sama mempamerkan Jalur Gemilang.
|
|
(ii)
|
Boleh
dikatakan tahap kehidupan rakyat di negara ini bertambah baik dari masa ke
semasa sebagai akibat hasil keberkesanan jentera pentadbiran kerajaan.
|
|
(iii)
|
Kebanyakan
pelajar - pelajar yang melawan peraturan sekolah akan dikenakan tindakan
tatatertib iaitu hukuman rotan atau gantung sekolah.
|
Contoh Jawapan
pengisytiharan | - | sambutan | |
mempamerkan | - | mengibarkan |
tahap | - | taraf | |
masa | - | semasa |
pelajar-pelajar | - | pelajar | |
melawan | - | melanggar |
(e)
|
Baca ayat –
ayat di bawah dengan teliti dan kemudian nyatakan peribahasa yang sesuai
dengan ayat – ayat tersebut.
|
(i)
|
Ketika Perdana
Menteri mengumumkan belanjawan negara bagi tahun 2007, semua anggota
perkhidmatan awam berasa gembira kerana kerajaan bersedia memberi kenaikan
gaji sebanyak 5% dan pemberian bonus sebulan gaji.
|
|
(ii)
|
Zuraini dan
Mazuin adalah bersahabat baik. Mereka berdua mempunyai hubungan yang akrab
sejak di bangku sekolah lagi. Kini mereka sama – sama melanjutkan pelajaran
di Universiti Kebangsaan Malaysia dalam bidang yang sama iaitu pendidikan.
Mereka sering kelihatan bersama – sama walau di mana mereka berada.
|
|
(iii)
|
Setelah sekian
lama merantau di negeri orang, Encik Taslim sekeluarga akhirnya kembali ke
kampung halamannya di negeri Sabah.
|
Contoh Jawapan
1. | Durian runtuh. | |
2. | Bagai dakwat dengan kertas | |
3. | Seperti ikan pulang ke lubuk |
No comments